جل، همه چیز درباره ی آن

لوازم سوارکاری اشکان در قالب راهنمایی خرید لوازم سوارکاری بهتر و ارزان تر شما را راهنمایی میکند .

برای خرید جل از کجا شروع کنیم

تاریخچه: جل در معنای کلی به هر نوع پوشش اطلاق می‌شود. تاریخ دقیقی از کاربرد جل و اینکه از چه زمانی استفاده از این منسوج در بین ایرانیان رواج پیدا کرده، در دست نیست، اما شاید کهن‌‌ترین نمونۀ مکشوفه از جل، مربوط به کشفیات باستان‌شناسان در تپۀ پازیریک متعلق به دورۀ هخامنشیان در حدود سدۀ ۳-۴ ق م باشد.

این قطعه جل نمدینِ نقش‌دار و مرصّع که با تکه‌های چرم تزیین شده، نمونه‌ای زیبا و منحصر‌به‌فرد از جلهای چهارپایان سلطنتی است. به صورت کلی از جل اسب برای زیبایی و گرم نگه داشتن اسب استفاده میکردنند.نمونه اولیه جل از مواد اولیۀ که شامل پشم گوسفند، و موی بز و شتر است بافته می شد.بافت جل بیشتر در جوامع ایلی و عشایر کوچ‌رو رواج داشت.در قدیم زنان عشایر جل را از پشم می بافند و سوزن دوزی می کردند.

جل اسب یکی از زیباترین و رنگارنگ ترین دست بافتهای زنان عشایر محصوب می شود.اما امروزه جل را از نخ های پنبه آماده میشود.علاوه بر جل هایی که عشایر و ایل های متفاوت میبافند ما جل های دیگری نیز داریم که علاوه بر زیبایی ویژگی های دیگری دارند.

جل عشایری

چند نکته برای خرید جل مناسب

جل اسب پارچه ای است با جنس و نقش های متنوع و متفاوت که علاوه بر گرم نگه داشتن اسب در فصول و شبهای سرد، اسب را از نور تند خورشید و مزاحمت های حشرات محافظت می کند.نقش عرق گیر و اسبابی برای ایجاد زیبایی نیز دارد.

مطالب مفید برای شما:  معرفی برند انیمو ایتالیا

انواع جل اسب :

توری: برای حفظ اسب در برابر حشرات استفاده می شود.

جل پاییزی: در زمستان برای حفظ گرمای بدن اسب و جلوگیری از بیماری روی پشت آن می انداختند.

حوله ای : به دلیل خاصیت جذب آبی که دارد بعد از مسابقات و تمرینات برای جلوگیری از برخورد باد با اسب عرق دار پشت آن می انداختند.

گلیم: این نوع امروزه برای حفظ سنت قدیمی و نمایش و تزیین کاربرد بیشتری دارد.تابستانی: این نوع برای حفظ اسب در گرمای تابستان و سوزش آفتاب مورد استفاده است.

جل زمستانی: این نوع جل برای استفاده در پشت اسب مناسب نیست.

طراحی جل اسب

یک پارچه مستطیل که به دو بازوی پهن که به آن دستک می گویند متصل میشود.این دستک ها سینه ی اسب را می پوشاند.دستک ها با نواری به عرض ۱۰ سانت و طول تقریبا ۷۰ سانت به یکدیگر بسته می شوند که خفتک نام دارد.در قدیم برای زیبایی جل ها از ابزار و هنرهای مختلفی مثل سوزن دوزی، تکه دوزی، اویز کردن منگوله و غیره استفاده می کردنند. جل در اقوام گوناگون و متناسب با شرایط اقلیمی و جوی با نخ های متفاوت از جمله پشم و موی شتر و موی بز و غیره و متناسب با سلیقه هایشان بافته می شده است اما امروزه این نقش و نگارها در استفاده ی شهری از جل کاهش یافته اما همچنان در بین خود اقوام مشهود است. اندازه ی جل ها متناسب با جسم اسب است.

نحوه ی استفاده از جل اسب

جل دارای سه بند است که یک بند از جلو روی سینه ی اسب و یک بند در عقب زیر دم و دیگری که از دو طرف در زیر شکم بسته می گردد تا از حرکت جل به طرفین و به سمت جلو و عقب جلوگیری شود. بهترین زمان برای استفاده از جل از جل در زمان استراحت به خصوص در فصول سرد بر روی بدن اسب بسته می شود. فراموش نکنید بهتر است در هنگام سواری اسب بدون جل باشد و دوباره در پایان سواری جل را به اسب بپوشانید. زیرا جل در نقش عرق گیر با بدن اسب عمل میکند و نقش مهمی در گرم نگه داشتن بدن اسب دارد.

سایز جل اسب

چگونه جل مناسب با ابعاد و اندازه اسب خود بخریم ؟

جل در سایزبندی های متنوع اعم از 90 مناسب برای اسبهای پونی و تا سایز 140 برای اسبهای ورزشی و خارجی قابل استفاده می باشد. نحوه ی انتخاب سایزبندی جل به این صورت است که با متر از ابتدای جدوگاه تا قسمت شروع دم اسب ( یا به اصطلاح نرگسی دم ) اندازه گیری کرده و سپس سایز مورد نظر را در قسمت مشخص انتخاب کنید.

مطالب مفید برای شما:  نکات لازم برای انتخاب زین سوارکاری مناسب

فروشگاه لوازم سوارکاری اشکان روزانه مطالب مختلفی را با موضوع معرفی لوازم سوارکاری و نحوه ی استفاده از آنها را به اشتراک می گذارد اگر به این دسته از مطالب علاقمندید، بازدید روزانه فروشگاه لوازم سوارکاری اشکان را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *